02-12-2019

І Всеукраїнська науково-практична конференція „Музейна педагогіка в науковій освіті”

28 листопада 2019 року у приміщенні Національної академії педагогічних наук України в м. Києві відбулася І Всеукраїнська науково-практична конференція, на якій розглядалися питання музейної педагогіки – спеціальної наукової дисципліни, що досліджує  проблеми, пов’язані зі змістом, методами і формами педагогічного впливу музеїв, з особливостями цього впливу на різні вікові категорії учнів, а також визначає місце музею в системі закладів освіти.

Мета конференції – обмін досвідом про запровадження нових підходів в розвитку музейної педагогіки. Конференція працювала за такими напрямами: сучасний погляд на музейну педагогіку; нові підходи в педагогічній діяльності музеїв; центри науки як простір впровадження наукової освіти; роль та перспективи розвитку музейної педагогіки в позашкільній освіті; правове регулювання музейної справи.

В роботі конференції взяли участь понад шістдесят  науковців з різних куточків нашої країни, фахівців музейної педагогіки Харківського національного університету імені В.Каразіна, Інституту педагогіки НАПН України, Київського університету імені Бориса Грінченка,  Національного науково-природничого музею НАН України, Київської Малої академії наук учнівської молоді, Музею популярної науки і техніки „Експериментаніум” та інших освітніх закладів і музеїв.

Академік НАНП і НАН України, Президент Малої академії наук України професор С.Довгий у своєму виступі наголосив, що конференція з такою тематикою проводиться в Україні вперше. Актуальність її пов’язана з бурхливим розвитком мережі центрів та музеїв науки у світі, появою перших інтерактивних музеїв науки в Україні. У зв’язку з цим музейна справа отримує нові можливості і перспективи. Безперервний розвиток технологій та нових підходів до виховання дітей сприяє трансформації музейного простору із використанням нових форм пізнання інформації, заснованих на інтерактивних методах комунікації.

Про історію створення  та особливості функціювання експонатів Музею води розповів учасникам конференції провідний фахівець КП „Водно-інформаційний центр” Валентин Кобзар. Перегляд презентації експозицій музею  спонукав до відвідування цього науково-освітнього закладу. Заступник директора з наукової та музейної роботи Національного науково-природничого музею НАН України Оксана Червоненко у своєму виступі наголосила, що освітньо-виховна функція музеїв нерозривно пов’язана з їхньою комунікативною діяльністю. Для покращення музейної комунікації, розвитку у школярів позитивного інтересу при ознайомленні з експонатами співробітники використовують різні форми освітньо-виховної роботи. Зокрема, науковий співробітник науково-природничого музею Олексій Коваленко продемонстрував учасникам конференції „Лабораторію прянощів”, у якій продемонстрував різноманітні види прянощів, дав можливість всім бажаючим покуштувати  та понюхати корицю, кардамон, ваніль, бодян, куркуму тощо, виготовити з них різноманітні приправи для їжі, маски для обличчя. Такий вид роботи з експонатами викликає у відвідувачів музею бурхливу позитивну реакцію, спонукає до поглиблення своїх знань з природничих предметів.

Не залишив байдужими жодного з учасників конференції й виступ заступника директора з наукового розвитку Музею популярної науки і техніки „Експириментаніум” Олега Стасюка. Його помічник – ведучий шоу музею „Битва наук” Дмитро Сивоконь продемонстрував експерименти з використанням рідкого азоту, генератора для вироблення електричного струму напругою 10 тисяч вольт, яка є безпечною для життя через малий ампераж. Дмитро продемонстрував прилад для визначення частоти звуку, у якому був використаний вогонь для наочності.  Всі учасники форуму із задоволенням спостерігали та брали участь у демонстрації  вказаних експериментів.

Представник Закарпатської області у своєму виступи ознайомив учасників конференції із розвитком музейної справи у закладах освіти нашого краю. Він розповів про навчально-виховні заходи, які проводяться у музеях із використанням технологій музейної педагогіки. Багато уваги приділяють керівники музеїв області для національно-патріотичного виховання, зокрема, проводять екскурсії, зустрічі з учасниками бойових дій, відкриті виховні заходи, етнографічні свята тощо. Керівники музеїв залучають учнівську молодь, педагогічний колектив та батьків школярів для поповнення експозицій музеїв новими експонатами. Педагогічний колектив ЗЦТКЕСУМ  разом із своїми вихованцями проводять краєзнавчі екскурсії та експедиції, під час яких знайомлять гуртківців з музейними об’єктами Закарпаття. З ініціативи педколективу нашого центру та співробітників Закарпатського обласного краєзнавчого музею імені Т.Легоцького з 2011 року проводиться конкурс екскурсоводів при закладах освіти нашого краю. З 2015 року цей конкурс став Всеукраїнським. Мета конкурсу – виховання у дітей та молоді патріотичних почуттів, збереження історичної пам’яті, вдосконалення музейної роботи при закладах освіти. Виступаючий наголосив, що музеї є скарбницями надбань нашого народу і відіграють надзвичайно важливу роль у формуванні особистості  підростаючого покоління.

Загалом конференція пройшла у діловій та творчій атмосфері, де більшість  учасників взяли активну участь, ділилися з колегами досвідом роботи у галузі музейної педагогіки.

У заключному виступі керівники конференції подякували її учасникам за плідну участь у роботі та висунули пропозицію про створення громадської організації для організації у майбутньому наукових форумів фахівців з музейної педагогіки.

Методист ЗЦТКЕСУМ В.Мазур